Nisse, inte Nils, Nils-Göran, Nils-Erik eller ngt annat! Nisse, that´s it!


=)

Hahaha!



Jag döptes till Niklas och (...gud vad konstigt det kändes att säga Niklas) växte upp med det tilltalsnamnet i 19 år.

När jag gick i 6-7 i grundskolan så hade vi engelskalektion en dag.
Med Hasse (skolans tuffaste lärare).


Just denna lektion, det var i början av läsåret, så fick vi nya böcker, sådana vi skrev glosor och annat i.
Medan Hasse förklarade vad vi skulle ha böckerna till så satt jag och kluddade ner lite gubbar och annat på boken

Skrev bl.a. något i stil med "Nisse Pisse Päron Pung" stort med en svart tushpenna.

När lektionen sedan var slut så lämnade vi in dessa böcker till Hasse, för att sedan få tillbaka dom lektionen därpå (därav försvann ursäkten "jag vet inte vart boken är").

Lektionen därpå så fick vi tillbaka dessa böcker.

Hasse läste upp namnet, så fick bokägaren resa på sig och hämta den.

- Jaha....vems är detta då? Nisse, vem är Nisse? frågade Hasse och visade boken för klassen.
- Det är min bok det där, svarade jag och fick boken.

Sedan så skojade Hasse till det och tilltalade mig som Nisse därefter.

Jag, som var en sådan "cool kille" tyckte det var häftigt, så jag ville att alla skulle säga Nisse till mig.
Jag hotade t.o.m. att slå dom som inte gjorde som jag sa.
Elevrådsordförande och allt. ^^


Grabbarna i gänget sade Nisse, jag började använda detta vid presentationer och dylikt.
Men lärarna ville inte ge med sig.

Sedan så helt plötsligt, så sade alla Nisse.


Jag spelade fotboll när jag var yngre, och vi hade vid ett tillfälle fått hem ett papper som vi skulle fylla i och lämna åter träningen därpå.

På lappen hade jag skrivit "Nisse".

Vår assisterande tränare, Mats, läste det och sade till alla att "här har vi Nisse."
Det var ju, mig inkluderat, fem Niklas i laget.
Jag, Niklas S (Sivert), Niklas S (Solle), Niklas L (Lulle) och Niklas F (Falle).

Så då blev det Nisse, Sivert, Solle, Lulle och Falle.

Tillbaka till skolan.

I skolan så kallade alla, rektorn, lärarna och eleverna mig för Nisse.
Bortsett från dom, för många, gånger man var besvärlig, då blev det Niklas igen.

Hemmavid så började morsan säga Nisse när hon pratade med kompisar till mig, farsan (i Naxta för er som vet), sade Nisse och hela den sidan av familjen.

Det har hängt med hela vägen fram till en dag då jag hade börjat jobba på McDonald´s.

Alla i min bekantskapskrets, släkt, vänner, de som visste vem jag var, sade Nisse.
Men inte dom på jobbet, inte breven hem i brevlådan, inte myndigheter och liknande.

-Du vet Niklas från Bredsand?
-Nej, vem då?


- Men du vet Nisse, från Bredsand?
- Ja, vad är det med honom?


Jag bestämde mig då att jag skulle byta namn till Nisse.


Sagt och gjort så kollade jag upp hur man skulle gå till väga, eventuella kostnader och dylikt.

Titti, min farsas (i Naxta) tjej, hade ju ändrat sitt namn en gång i tiden, likaså hennes dotter, min plastsyrra, Mia.

Det kostar ingenting så länge du lägger till ett godkänt förnamn.
Efternamn kostar, och lägga till och ta bort kostar.


Men inte bara lägga till ett förnamn, som för mig blev Nisse.

Så numer heter jag Nisse Lars Niklas Nordlund, med Nisse som tilltalsnamn.

Alla säger Nisse åt mig idag, farmor, mormor, farfar, fastrar, mostrar, kusiner och alla andra.

Men det finns en person som inte vill säga Nisse, en person.

Det är min idol, morfar.

- Du är alltid Niklas för mig, sade han när jag berättade om namnbytet.

Även när jag ringer till dem, så säger jag "Hej det är Niklas."

Vet inte varför, men det är liksom bara så.

Häromdagen när jag ringde, så presenterade jag mig som Nisse, det kändes konstigt i magen.

=S


Men jaha, vart kom all denna text ifrån då!??
Hade inte alls tänkt skriva såhär mycket.

Men det är klart, sätter man igång är det svårt att avrunda det och ändå få med så pass målande text ;P

Det var Jaynes frågan om jag heter Nils som fick mig att skriva detta.
Tack vare dig har jag kramp i fingrarna nu =P


Nu ska jag laga lite mat, typ pasta och pasta kanske, sedan göra mig i ordning och bege mig till Anna.
Filmkväll där då.

Tar med mig ett gäng =)


På återseende!

Eran egna Nisse.

Kommentarer
Postat av: jonas

vad heter du på betapet, vill dänga dig där

2008-07-21 @ 17:22:10
Postat av: Pia

Tjena Nisse !! =) Jasså du bloggar du också. Har snokat runt lite på din blogg, återkommer !=)

2008-07-21 @ 18:24:15
URL: http://[email protected]
Postat av: nordenö

jasså, niklas alltså. mkt man inte vet men som man får lära och veta ;)

2008-07-21 @ 20:47:53
URL: http://boppan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0