Ny förbundskapten...

England har tappat sin förbundskapten med 4 månader kvar till sommarens EM-slutspel.

Engelska fotbollförbundet, FA, och Fabio Capello hade ett extra insatt krismöte nu idag (onsdag). Bakgrunden till mötet var att FA gått ut och sagt att mittbacken från Chelsea, John Terry, inte får representera England som lagkapten, vilket han är självskriven till. Detta beslut fattades pga att Terry står åtalad i civil domstol för att ha fällt några rasistiska kommentarer till Anton Ferdinand som spelar i QPR Capello i sin tur blev vansinnig över att FA gick över honom och struntade helt i vad han hade att säga.

Detta gick Capello ut med i italiensk TV vid en intervju.

Efter krismötet idag så blev det officiellt att Fabio och FA går skilda vägar. Bra eller dåligt? Det kan diskuteras.

Jag har alltid gillat Capello, den karaktär han har, och hans sätt med media. Jag har full förståelse för hans beslut att lämna sin position.

Enligt mig så är det förbundskaptenen som beslutar vem som ska tas ut i landslaget och vem ska få äran att utses till lagkapten. Så att Capello reagerade på detta sätt är för mig helt förståeligt.

Jag anser dock inte att FA har fattat fel beslut, men däremot deras tillvägagångssätt är felande. Att gå över huvudet på sin förbundskapten är inte rätt. Sen kan man alltid diskutera Terrys vara eller icke vara i landslaget på grund åtalet som väntar. Jag tycker, att om man inte vill att Terry ska vara kapten, då ska han inte vara i landslaget längre heller. Åtminstone inte under tiden som han står åtalad.
Men oavsett vilket, så borde FA ha pratat med Capello innan man gick ut med sitt beslut.

Där är, enligt min åsikt, det största felet.

Sedan var det ju bra lägligt av domstolen att skjuta upp målet till efter sommarens slutspel. Löjligt.

Men vem kommer ta över det engelska landslaget nu då? Jag tror väldigt mycket på Harry Redknapp, för närvarande coach i Tottenham. Det var längesen det var en engelsman till förbundskapten för det engelska landslaget. Tror det är dags nu.

Jag tycker mindre och mindre om John Terry, och jag har aldrig gillat honom.

Jag hoppas jag slipper se honom i landslaget hädanefter. Men det betvivlar jag. Detta är andra gången som han tappar förtroendet som lagkapten för landslaget. Kan ju inte finnas en realistisk chans till att han får den igen..?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0